A čo takto šok z tvojho vplyvu na iné kultúry? V roku 2008, WTO eviduje 924 miliónov medzinárodných príchodov. Inak povedané, viac ako pol bilióna ľudí išlo na dovolenku do zahraničia. Vďaka rýchlovlakom, jumbo jetom, až po požičovne áut, svet je v dnešnej dobe prístupný viac ako kedykoľvek predtým, lacno sa dá dostať takmer kdekoľvek. Iba pár klikov myšou a platná kreditka a hneď máš zarezervovanú cestu okolo sveta. Stovky miliónov týchto dovoleniek sú predlžené víkendy, balíky služieb v prímorských strediskách, alebo historických mestečkách v relatívne chudobných krajinách, kde návštevníci využívajú komfort, ktorý by si nemohli dovoliť zaplatiť doma.
Cestovné odvetvie je závislé na vytváraní infraštruktúry, parkovacích miest, ktoré poslúžia desiatkam autobusom, luxusné hotely priamo na pláži, pestrofarební zabávači počas večerov, svetelné show vo viacjazyčných prekladoch, klimatizované reštaurácie. Miestni obyvatelia, ktorých stretnú turisti si už zvykli a prispôsobili sa – hovoria cudzími jazykmi a predávajú výrobky, ktoré zúfalo potrebujú – SD karta, krém na opaľovanie, pivo.
Otázka znie, či domáci ľud má niečo z množstva návštevníkov v jeho regióne. Niektorí majú, prinajmenšom štandard západu. Stretneš veľa domácich v čoraz lepších autách a bývajú v krajších domoch. Peniaze môžu priniesť aj pitnú vodu, lepšie školy a zdravotníctvo, ale nie vždy. Sociálne skupiny tu budú vždy.
Neraz stretneš učiteľa, ktorý dal výpoveď, aby zarobil peniaze predávaním pohľadníc a náramkov. Bohužiaľ, práve tí, ktorí z turizmu profitujú najmenej sú pre turistov najzaujímavejší na fotenie. Tkáči kobercov, šičky handier, somárik ovešaný košíkmi.
Cestovateľské publikácie tvrdia už dlho, že masový turizmus ničí veľa vecí – malebnosť, pohostinnosť, pokoj, unikátnu kultúru – to, čo priťahuje turistov na prvom mieste. Bohužiaľ, nezávislý cestovatelia ako my k tomu prispievame tiež, pravdepodobne viac ako si pripúšťame. Buď si vedomý svojho dopadu, potom možno budeš viac uväzovať o tom, kam a na akú atrakciu dáš svoje peniaze a sa budeš správať k miestnym. Peniaze, ktoré utratíš za tour, ktorý organizuje zahraničný investor, miestni z tých peňazí nemajú nič. Cestovateľ, ktorý ide na vlastnú päsť má väčšiu kontrolu nad tým, kam jeho peniaze idú.