Plánovanie dopravy

Akú dopravu zvoliť

Vy rozhodujete o spôsobe dopravy. Či už na základe financií, času, alebo požadovaného komfortu. Najkomfortnejší spôsob nemusí vždy znamenať aj ten najzábavnejší, či ten zaručujúci kopec zážitkov. Aby ste prenikli do sveta domácich, musíte sa im niekedy prispôsobiť a cestovať ako domáci, to znamená po zemi verejnou dopravou.

Cestovanie nie je tak o tom, sa niekam dostať, ako o samotnej ceste. Nikdy nezabudnete na to, ako sa pokazil autobus a trčali ste niekde 12 hodín. No môžete zabudnúť, kam ste to vlastne išli.

Čas je iba relatívny pojem. 4 hodinové meškanie počas 9 dňového tripu po amazonke nikoho nezaujíma. No sedieť 4 hodiny niekde na runwayi v lietadle, uvidíte ako budú ľudia šalieť.

Svet je pestrý a je z čoho vyberať: lietadlo, rikša, bicykel, autobus, ťava, kanoe, auto, loď, plachetnica, slon, trajekt, kôň, minibus, motorka, pešibus, riečna nákladná loď, riečny kajak, metro, taxi, vlak, tuk tuk, vodné taxi.

CESTNÁ DOPRAVA

– skôr ako niekde začnete plánovať trasu po zemi, zistite si následovné skutočnosti, ako je stav ciest, či sú priechodné počas celého roka, či tam premáva verejná doprava, či sú nejaké pravidlá na hraniciach, alebo uzavreté oblasti pre cudzincov.

– nesnaž sa prepočítať vzdialenosti do času bez toho, aby si vedel, aké sú podmienky v praxi. Hlavná cesta v Nemecku vyzerá na mape skoro rovnako ako hlavná cesta v Nepále, no rozdiel zistíš až na mieste. Masová doprava je vždy dostupnejšia tam, kde má auto menej ľudí, a naopak ťažko dostupná tam, kde má auto každý. No verejná doprava na celom svete je najpomalšia v rozvinutých krajinách

– ak máš na výber, cestuj skôr vlakom ako po ceste (autom/autobusom), je to bezpečnejšie.

– vyhýbaj sa presunu v noci, hlavne nočným autobusom v rozvojových krajinách. cestná doprava, špeciálne nočná autobusová je to najnebezpečnejšie, čo mnohí podstupujú

– dlhý presun neber ako cestu niekam, ale ako súčasť výletu. posilní tvoju netrpezlivosť

– buď pripravený na prekvapenia. buď pripravený na meškanie, na zmenu plánov, sprav si domácu úlohu, zisti si čo možno čakať, približnú cenu (nie 5 rokov starú), ak chceš, aby veci boli predvídateľné, choď s CK. Prekvapenie sa môže stať aj tak, ale pripadne rozhodnutia nebudeš musieť robiť ty.

– ak chceš ísť vyššou triedou autobusu či vlaku a máš na to peniaze, choď. Domáci sa skôr čudujú, ak chcú turisti ísť tou najnižšou triedou a pozerajú na nich ako na bláznov. Asi si myslia, že turista má vždy automaticky veľa peňazí na drahé cestovné. Najlepšie príbehy vznikajú počas najhorších výletov, aj keď nie sú vždy vtipné v tom danom momente, alebo nestoja za podstúpené nebezpečenstvo. Ísť po zemi je zvyčajne najlačnejšie a bezpochyby je to aj najvyčerpávajúcejší spôsob prepravovania. Stať sa môže hocičo a počítaj s tým, že sa aj stane. bus sa pokazí v strašnom teple, vlak zastane z neznámych dôvodov, alebo cesta je neprejazdná, lebo je pod vodou. Kilometre po zemi sú evidentne najzaujímavejší spôsob cestovania.

Po zemi alebo vo vzduchu

Ak neexistuje železnica, nemáš inú možnosť, ako ísť po ceste. Ak sú lokálne cesty v zlom stave a potrebuješ prekonať veľkú vzdialenosť, uvažuj aj o preletoch. Ak sa plánuješ po ceste po zemi zastaviť na x miestach, lietadlo nemá zmysel. No ak to má byť iba dlhý presun, má zmysel uvažovať aj o leteckej doprave. Vnútroštátne lety v niektorých krajinách sú veľmi lacné, niektoré medzinárodné taktiež a imigračné pravidlá sú menší stres na letisku, ako v búdke niekde na hraniciach. Každá krajina má svoje špecifiká, ktoré treba brať v úvahu.

Verejná doprava

Najlepší spôsob, spoznávanie kultúry, lepší kontakt s miestnymi, môžeš si s nimi aj pokecať. Nekupuj si lístok inde ako na stanici, väčšinou musíš zaplatiť províziu travel agentovi, jedine ak máš vopred zistenú cenu a si si istý, že je cena rovnaká. aj keď nie vždy máš čas behať na stanicu a ten lístok je niekedy lepšie poriešiť od agenta v hosteli. Ak budeš sedieť v buse dlhé hodiny, skús zistiť, či je tam WC, že na čo sa máš pripraviť. Vypiješ pol litra kávy a budeš mať problém.

Overland tours

Nápad ako taký nie je zlý. Nejaká cestovka vás naloží do autobusu a ide s vami krížom krážom cez Afriku, alebo Áziu, či južnú Ameriku. Všetky vybavovačky sú na nich. Spíš väčšinou v stane, alebo hosteli, alebo sú aj špeciálne spacie autobusy. Nie je to zlý spôsob pre začiatok, ak človek nemá veľa cestovateľských skúsenosti, predtým ako sa vydá niekam sám na vlastnú päsť. Má to aj nevýhody – si v pasci s tými istými ľuďmi, na týždne či mesiace a šanca, že niekto ti tam bude znepríjemňovať život je veľmi veľká. Tieto cestovky sú väčšinou so základňou v UK a pýtajú 375dolarov za týždeň, podľa lokality a dĺžky cesty.

http://www.dragoman.com http://www.exodus.co.uk http://www.guerba.co.uk

Africké spoločnosti sú lacnejšie, http://www.which-way.com

Túr s miestnou CK

Zahŕňa všetko od 4*hotela po lokálne balíky služieb priamo na mieste od miestnej cestovky. Líšia sa rôznymi produktmi, pomôžu osobné odporúčania, alebo recenzie na webe. Stojí za to odhadnúť sprievodcu vopred, dôverujte preto svojím inštinktom.

Exkurzie so sprievodcom- niekedy je fajn, že cestuješ nezávisle, ale občas sa môžeš pripojiť aj k skupine ľudí, niekedy je to lacnejšie pre skupinu ako pre jednotlivca, resp. skupina vybaví bus priamo ku spotu, kam sa s mhd nedostaneš. Treky po ľadovcoch, kanoe po amazonke, kajakovanie okolo Fidži ostrovov, hrochy v Afrike, safari a tak ďalej. K informáciám sa dostaneš priamo na mieste a často krát si ťa nájdu oni sami. Vždy sa treba dobre informovať čo všetko zahŕňa cena, a čo všetko treba platiť extra.

Auto / Motorka

Auto z domovskej krajiny možno previesť aj cez hranice. V Európe, severnej Amerike Austrálii a na Zélande to môže byť spôsob ako ušetriť peniaze. V Európe buď však pripravený na mýto a na benzinke necháš tiež slušný obnos. Najlepšie je potom auto zdieľať s viacerými a náklady si rozdeliť, aby to nevyšlo viac, ako verejná doprava.

Ak si dovezieš auto do Ázie, Afriky, latinskej Ameriky, buď pripravený na horu byrokracie a poplatkov.

Potrebuješ mať Carnet de Pasage en Douane (CDP). Nepotrebuješ to na každých hraniciach, ale pri prekračovaní hraníc kontinentov. Je to vlastne na to, aby si sa nesnažil to auto niekde predať. Karta samo o sebe stoji dákych 70-400 dolárov, podľa toho koľko voľných stránok chceš mať na pečiatkovanie a cena záleží od toho, či si člen automobilovej asociácie. Hlavnú položku tvorí depozit, ktorý musíš zložiť asi v hodnote 6x tvoje auto a ešte zaplatiť poistku v prípade, že sa s autom niečo stane. Ak opustíš krajinu bez auta, budú predpokladať, že si ho predal  a krajina môže legálne vyžiadať sumu peňazí za importovaný tovar, čo môže byť aj 600% v niektorých krajinách v závislosti od toho, kto carnet vydal.

UK karta od AA http://www.theaa.com alebo http://www.rac.co.uk, US a Kanada – http://www.caa.ca, taktiež v južnej Afrike http://www.aasa.co.za, Austrália http://www.aaa.asn.au, Nový Zéland http://www.aa.co.nz, mimo týchto území – základňa vo  Švajčiarsku http://www.aitgva.ch, ktorá administruje cely systém.

Krajiny, ktoré vyžadujú carnet

Keď nie je cesta

Cesty sú skoro všade, či už lepšej alebo horšej kvality. Cestná doprava ma najširší záber. Sú však nejaké obmedzenia, čítaj pozorne:

Sahara / Západná Sahara – prechod z Maroka je veľmi komplikovaný ba až nemožný

Alžírsko – číha nebezpečenstvo, hranice s Marokom zavreté

Líbya – situácia nestabilná

Sudán – jediný možný prechod Saharou bol autobusmi cez Sudán. Nebezpečenstvo mín, hlavne Južný Sudán.

Kongo – cesty v DRK sú najhoršie na svete. Prechod medzi východnou a západnou Afrikou je jedine cez DRC, ak ideš na juh alebo sever, musíš ísť cez mínové polia v Sudáne alebo Angole. Žiadna cesta nie je asfaltová a väčšina áut sú náklaďáky.

Ak ostaneš visieť niekde v dažďovom pralese a rozhodneš sa, že to vzdávaš, môže ti trvať ďalších x dní- týždňov, kým sa dostaneš k letisku, alebo väčšiemu mestu, takže si to rozmysli.

Vnútroštátne lety v Kongu sú veľmi nebezpečné.

Kúpa auta až v destinácii

V niektorých krajinách je to priam nutnosť. A ak tam idete na dlhšiu dobu (aspoň pár mesiacov), je vás viac, kúpa a opätovný predaj auta pred odchodom vyjde oveľa lacnejšie. Takisto sa autom dostanete na verejnou dopravou nedostupné miesta, nemusíte zháňať hotel, ale môžete kempovať- čo je tiež lacnejšie. Kde napríklad? Amerika, Kanada, Austrália, Nový Zéland a možno aj Argentína Chile, Mexiko či južná Afrika.

Požičanie auta

Ak nie si v krajine dostatočne dlho na to, aby si stihol nákup aj predaj auta a všetky papierovačky. Ak ním neplánuješ prejsť ani tisícky km a prílet aj odlet máš v tom istom bode, je lepšie si auto požičať. Požičanie môže vyjsť celkom draho, no čím viac ľudí sa skladá, tým lepšie, ber do úvahy cenu benzínu a diaľničné poplatky, poistenie, parkovné. Kde? západná, stredná Európa, Japonsko, USA, Kanada, Austrália, Nový Zéland, Južná Afrika, Argentína, Chile, Uruguaj, Maroko.

Požičanie auta so šoférom

Vo veľa krajinách, kde si ako cudzinec nemôžeš požičať auto a šoférovať ho, je to jediná možnosť. Cena je síce o to vyššia, no má to isté výhody: navigátor. Aj keď v dnešnej dobe smartphonov zoženieš navigáciu na celý svet, je veľa nespevnených ciest, ktoré v navigácii nebudú, alebo nebudú presné. Hlavne v rozvojových krajinách to môže byť vcelku praktické mať šoféra, kde je premávka jeden veľký chaos. On pozná jazyk, miestne značky, prípadne sa spýta krajanov, vie ako dealovat s policajtmi atd. Prenajatie auta so šoférom na cestu typu one way (jednosmerná) môže byť takisto možnosť, kdežto one way auto z požičovne by bolo veľmi drahé, alebo priam nemožné.

Moped, skuter, motorka

Veľmi často používaný dopravný prostriedok hlavne v JV Ázii, kde na ceste stretnete aj ľudí, zvieratá, deti či iné. Vezmite do úvahy všetky možné riziká, nie je ich málo, nehodovosť je veľmi vysoká a veľa prípadov aj smrteľných http://www.sme.sk/c/6156458/pri-nehode-v-indii-zomrel-mlady-slovak.html

Bicykel

Oveľa menej byrokracie ako auto. Niektoré krajiny sú stvorené pre cyklistov, čo ti môže niekedy hrať do kariet a inokedy zas nie. V meste je to fajn, ale medzi mestami prach a špina. V niektorých mestách sa dá bicykel aj požičať a je to dobrý spôsob ako spoznať miesto a rýchlejšie ako ísť pešo. Napr. niekde v Kambodži si požičiaš bicykel za 1$ na deň.

http://www.adventurecycling.org

Je dobré sa pripraviť na to, na ktorej strane sa jazdí

Tipy pre vodičov

Maj viac kópii všetkého. Sprav si kurz auto opravy, takže menšie problémy opravíš aj sám. Alebo zaplať niekomu v garáži za lekcie. Skontroluj si mapy a cesty s lokálnymi šoférmi, aké sú tam cesty, niektoré cesty nemusia existovať a niektoré môžu už existovať. Prekračovanie hraníc je náročné pre šoférov, dojdi buď ráno alebo na obed. Vyhni sa sviatkom. Buď priateľský, trpezlivý. Ak si vypýta úplatok, vypýtaj si účet a ich mená, možno ich to odradí, alebo maj úplatky už pripravené, malé suveníry, cigarety, cukríky. Tankuj radšej skôr ako ti príde benzín, kým prídeš k najbližšej benzinke môže byť neskoro. Takisto nečakaj, že budú akceptovať platobné karty.

VODNÁ/LODNÁ DOPRAVA

Ak máte odolný žalúdok, možete skúsiť aj presun po mori. Budete mať zaujímavý zážitok, ak dorazíte do krajiny z morských diaľav a môžete si predstavovať seba ako moreplavca či dobyvateľa. Čím všetkým sa dá prepraviť? Ako sa s niekým zviesť?

Jachta

Na súkromnej jachte sa väčšinou zídu šikovné ruky naviac. Ak máš šťastie, že narazíš na profesionálneho kapitána, ktorý doručuje jachtu svojmu majiteľovi, alebo postaršie páry, ktoré žijú fulltime na mori, mohol by si sa s nimi zviesť. Zvyčajne chodia po štandardných trasách, kde sú prístavy bezpečné, scenéria v pohode a (keďže veľa z nich je na dôchodku) ceny sú nízke. Im platíte málo, lebo majú švajčiarsky dôchodok (Slováci to nebudú) a potrebujú pomôcť, alebo chcú spoločnosť na palube.

Takisto je vraj možné odchytiť posádku, ale možno si budú pýtať 5-25$ za deň na pokrytie nákladov za jedlo a pitie. Najväčšie regióny jachtárčenia sú Stredozemné more, Karibik, a južný Pacifik. Dohody na posádku sú individuálne v prístavoch, niekedy aj písomne. Od pár dní až po pár mesiacov, záleží na dohode. Nemusíš byť v super kondícii, ale ak si fit, o to lepšie. Miesto je obmedzené, ak prídeš so samsonite kufrom, asi ťa vysmejú. Žiadna extra výbava nie je potrebná, asi iba boty s podrážkou, ktorá nefarbí, klobúk, pokrývka hlavy, krém na opaľovanie, brýle, lieky na morskú chorobu, a nejaké oblečenie, v ktorom zapadneš aj v jachtárskom klube.

Sezóna v Karibiku začína v októbri a trvá až do mája. Stredozemné more- jún. Všetky maríny, ale obzvlášť Antibes, Las Palmas, Rodos, Malta, Mallorca, Alicante, Gibraltar.

Od 20 nov z Las Palmas do Rodney bay v St Lucia- rely naprieč Atlantikom. Južný Pacifik-maríny na Zélande- Opua, Whangarei, Auckland, koniec februára až do konca apríla- vtedy odchádzajú. Smerom na Zéland, alebo do US, júl- október.

Ak štartuješ v Austrálii, skús maríny vo Whitsunday islands, Airlie beach, Townsville. Máj- júl je čas ísť do Indonézie.

Ako hľadať ‚jazdu‘

Checkuj tabule v maríne, či niekto niekoho nehľadá, nájdi vedúceho maríny a spýtaj sa, či nepozná dákeho kapitána, ktorý hľadá posádku. Skús neformálne príležitosti ako miestny obchod v maríne, bar atd. Takisto sú aj crewing placement agencies, ale ak chceš radšej vidieť loď a kapitána, hľadaj osobne. Budeš potrebovať vedieť jachtárske dovednosti, pýtaj si vždy povolenie o vstup na palubu. Ak vieš dobre variť, spomeň to. Interview funguje obojsmerne. Polož si otázku či sú zrovna títo ľudia tí, s kým budeš na palube tráviť ten dlhy čas? Pozor by si mali dať ženy, či to nebudú jediné ženy na palube.

http://www.crewseekers.co.uk

http://www.globalcrewnetwork.com

http://www.crewfile.com

http://www.partnersandcrews.com

http://www.marinamate.com/marina.html

http://www.sailorschoice.com/YachtClubs.html

http://www.guam-online.com/myc/myclinks.htm

http://www.crewfinders.com

http://www.crewunlimited.com

Loď

Ďalšia z možností je aj loď. Nejaká ta queen mary II za 101 dňovú plavbu iba 17000$, no nekúp to. V ponímaní nezávislého cestovania hovoríme o 150-300 dolcoch na deň. Loď býva využívaná tam, kde je hojne množstvo ostrovčekov, napr. pacifik. Prekvapivo, ta nákladná loď nie je o moc lacnejšia ako plavba. Priemerná cena za deň 90-140 dolcov. Ale trvá to dlhšie, môžeš ostať zaprdeny x dni v hosteli a čakať na ďalší výjazd. Problém je vždy one-way. Plavby dávajú prednosť okružnej jazde, takže tí, čo chcú ísť one way končia na čakacej listine. Ak máš nad 65 rokov, musíš doniesť papier od doktora, že si zdravý. Problém s pirátmi je pri Afrike, Somálsko, Nigéria a aj Indonézia. Práca na nákladných lodiach spočíva v tom, že väčšinou potrebujú extra upratovačov, mechanikov, atd..treba sa spýtať

http://www.freighterworld.com

http://www.freightercruise.com

http://www.strandtravel.co.uk

http://www.freighter-travel.com

Kontajner vs. Bulk

Kontajner preváža veľké boxy, trvá 6-12 hodín, kým sa naložia a vyložia, takže ten čas môžeš byť v prístave.

bulk -máš 2-3dni v prístave, čo je viac na rozhliadnutie sa čo a ako.

LETECKÁ DOPRAVA

V dnešnej dobe sa už dá kúpiť aj jednosmerná letenka okolo sveta (ďalej RTW-roundtheworld), no nie je to jediná možnosť. Najlačnejší vychodzí bod na začatie tripu okolo sveta je Londýn. Sú dve možnosti- letenka od nejakej aliancie alebo rtw séria leteniek od nejakého travel agenta zakúpených naraz. Predtým než začneš uvažovať a pátrať, zisti kde bude štart/end point a približný zoznam miest, kde chceš zastaviť.

Aliancia:

Star Alliance ( Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian Airlines, BMI, Ethiopian, LOT, Lufthansa, Mexicana, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, TAP, Thai Airways International, Tyrolean Airways, United Airlines, US and VARIG)

Ak ideš do juhovýchodnej Ázie, keďže Thai air je členom, budeš môcť spraviť zopár odskokov, hoci ani lowcost ázijské linky nie sú problém. Juhoafrický a etiópsky člen tiež otvorili obzory.

One World (Aer Lingus, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, JAL, Iberia, LAN Chile and Qantas), Toto je fajn ak idete do južnej Ameriky, LAN má dobre pokrytie a môžete ísť na veľkonočný ostrov ako stop off.

SkyTeam Alliance RTW (Aeromexico, Air France, Alitalia, CSA Czech Airlines, KLM, Delta and Korean Air).

The Great Escapade (Air New Zealand, Singapore Airlines and Virgin Atlantic). 29 000 míľ, jedno prekročenie Atlantiku, jedno prekročenie Pacifiku, neobmedzené množstvo zástaviek (okrem tých na Novom Zélande), južná Amerika nie je v cene a južná Afrika jediná ako zastávka v rámci Afriky.

Pre:

Kontaktuješ iba jedny aerolinky/alianciu. Vieš si zabookovat všetko predtým ako odídeš. Zmena dátumov relatívne lacno a ľahko, pokiaľ je voľné miesto. Môžeš meniť trasu aj počas cesty, ale iba na trase aeroliniek, ktoré sú v aliancii. Letenku si môžeš kúpiť priamo u aeroliniek, takže nemusíš robiť prieskum typu kde je čo najlačnejšie, ani hľadať travel agenta.

Proti:

Si limitovaný iba na aerolinky v rámci danej aliancie. Airline rtw zákaznícky desk je vraj veľmi neochotný, jedine, že by ťa nezaujímalo, koľko máš za čo zaplatiť. Môže byť dosť komplikované aj drahé pridať nejaký let, ak nemôže byť zahrnutý v rámci rtw. Niektoré destinácie môžu byť dosiahnuteľné iba veľmi ťažko, plus musíš počítať s letom naspäť resp. cez nejaký medzinárodný hub. V závislosti na destináciách, výsledná suma vrátane ďalších dokúpených leteniek, ktoré nie sú v rámci aliancie, môže byť o dosť vyššia ako iné možností. Platí to iba rok, to co nestihneš ti prepadne. A ak tvoja cesta prekračuje limit možných pristátí, letov alebo míľ, tak nie je vhodná už vonkoncom. Musíš ísť jedným smerom okolo zeme, z východu na západ resp. zo západu na východ, niektoré lístky povoľujú aj spätný chod. Platíš za vzdialenosť, resp. zóny. Čím väčší okruh, tým drahšie. Musíš si vybrať zástavky a dátumy na zabookovanie a platíš poplatok za rebooking. 75$ za každú časť. Ak je tvoj odchod v high season, sú drahšie cca o 100$.

Na mieru ušitý lístok

Môžeš ísť v podstate kam chceš, aj sa vracať v smere. Platí pravidlo, že zastávky v huboch sú lacnejšie. (ak spomenieš južnú Ameriku a Afriku, travel agentovi sa zablisnu $ v očiach. čím viac odbočiek budeš pridávať, tým to bude drahšie) ak chceš vidieť veľa vecí na zemi a odlietať potom až z ďalšej krajiny, nie vždy sa to dá. Takisto netušíš koľko budeš chcieť kde stráviť času. Vždy sa dá prebookovat, aj odlet atd., ale všetko stojí ďalšie prachy.

Pre:

Nie si limitovaný jedinou alianciou a tak máš oveľa viac možností. Dostaneš priamejšie spojenie za lepšiu cenu. Celková suma je väčšinou, ak nie vždy, lacnejšia. Vieš si zabezpečiť všetky letenky pred odletom a vyhnúť sa nepríjemnostiam s ambasádami, ktoré požadujú spiatočnú letenku. V podstate nemusíš ísť okolo celého sveta a povolené je aj ísť naspäť. Žiadne obmedzenia čo sa týka počtu letov, prestupov, míľ.

Proti:

Na Slovensku žiadny takýto travel agent nefunguje. Musíte kontaktovať tých, ktorí sú v UK – Roundtheworldflights STA Travel a Travel Nation alebo v San Franciscu Air Treks a oni Vám vybavia letenky cez telefón či internet, alebo najlepšie osobne. Nie vždy to je najlačnejšia možnosť, záleží kam presne chceme ísť. Na webe možno nájsť veľa vysvetliviek ku letenkách okolo sveta. Niektoré lowcostové aerolinky nepredávajú lístky cez travel agentov vôbec. Pravdepodobne budeš musieť platiť nejaký ten poplatok za zmenu dátumu daného letu. Niektoré aerolinky nemajú radi travel agentov a odmietnu s vami jednať priamo kvôli nejakej zmene, takže to môže byt komplikované. Ak máš problém medzi nadväzujúcimi letmi, všetci sa tvária, že sú za to neni zodpovední. Je to menej bežné u partnerov aliancie ako u bežných nespolupracujúcich aeroliniek.

Individuálne letenky DIY:

Pre:

Nie si limitovaný byť na ceste iba 12 mesiacov. Nemusíš plánovať dopredu bez toho, aby si vedel ako to bude v skutočnosti. Máš slobodu – rozmach lowcostovych aeroliniek ti otvára veľmi veľa možností. Táto kombinácia sa odporúča, ak chceš robiť zaujímavé trasy a veľa chodiť po zemi. Niekedy vyjde tento balík oveľa lacnejšie ako iné možnosti.

Proti:

Najväčšia nevýhoda je, že nemáš žiadny spiatočný lístok, čo ti niekedy môže narobiť problém pri vybavovaní víz, ale je to skôr iba nepríjemnosť ako prekážka. Môže vyjsť drahšie ako RTW lístok, ale záleží, kde presne chcete letieť. Potrebuješ viac času na prípravu, prieskum cien či leteniek a väčšiu flexibilitu. Niekedy máš smolu a cena nie je zrovna taká s akou si počítal, záleží od aktuálneho dealu, či je hlavná sezóna alebo danú trasu zrušili. Maximum času a úsilia vynaložený na hľadanie, zisťovanie všetkých možností letov. Ak kupuješ na poslednú chvíľu, môže to stáť vcelku dosť. Takisto, keď od vás aerolinky žiadajú spiatočnú letenku (pri vstupe na palubu)a náhodou ju nemáte, lebo nepočítate s tým, že by bola nutná, donútia vás si ju kúpiť priamo na mieste, čo tiež nemusí byť najvýhodnejšie. Ak potrebuješ zmeniť dátum, musíš jednať s každými aerolinkami osobitne, v prípade lowcostov stojí zmena často krát viac ako nová letenka.

Príklad letenky okolo sveta z Londýna, aliancia One World: (všetky ceny sú iba približné, v závislosti od sezóny)

Londýn – Tel Aviv alebo Dubaj – Mumbai – Bangkok (po zemi) Singapure – Sydney – Auckland – Santiago (po zemi) Rio – Londýn. Tu presne vidíš, ako je nutne ísť cez hlavné letiská (huby). Ak by si chcel napríklad ísť aj do Nepálu z Indie, musel by si sa vracať do Bombaj, aby si nastúpil na ďalší let, pritom by bolo jednoduchšie proste letieť do Bangkoku z Káthmandu.

Suma : £1400 (€1550/US$2300). Tento lístok by bol lacnejší, ak by si sa zameral iba napríklad na Áziu, Austráliu a USA (vynechať južnú Ameriku a Afriku), tento deal stojí ak máš šťastie okolo 800 £, do 1000eur. Veľa príkladov je priamo na ich webstranke,

Priklad cesty okolo sveta pri samostatných letenkách z Londýna: (všetky ceny sú iba približné, v závislosti od sezóny)

Záleží od destinácií, je z čoho vyberať. Londýn – Atény £80 (alebo aj do Ríma); (po zemi) Cairo – Mumbai £180; (po zemi)Káthmandu/Calcutta – Bangkok £100-200 (veľmi jednoducho, ale lacné letenky sa výpredaju rýchlo na konci trekovej sezóny); Bangkok/Hong Kong – Los Angeles £400-500 (alebo po zemi na Bali, kde môžeš chytiť lacný let do Austrálie a ďalej letieť zo Sydney do LA, ale veľa RTWakov by rado letelo na Zéland a potom do Chile.

RTW lístky sa dajú lacno kúpiť aj v Bangkoku a odtiaľ môžeš jednoducho pokračovať ďalej. Miestne lety po Ázii sú veľmi lacné a dostupné a potom pripájajúci let zo Singapuru alebo Bali do Darwinu je tiež ekonomická voľba. Prelet z Austrálie na Zéland je tiež jednoduchý, ale do južnej Ameriky je to už drahé, najlepšie je letieť do LA a potom ísť na juh po zemi. Rio – Londýn £400-£750! (ísť domov z južnej Ameriky je určite drahšie ako zo severnej, ale aj tam sú už možnosti jednosmerných letov. Najlepšie mestá na návrat do Európy je Buenos Aires, Rio, Sao Paulo, alebo Bogota, s príletom do Madridu či Barcelony, Milána, Londýna, alebo s condorom aj do Viedne.

Spolu: okolo £1500 (€1650/US$2450)

Pamätaj, že nie všetky tripy musia byť vskutku RTW. Regionálne alebo biregionálne na pár mesiacov sú oveľa praktickejšie, lacnejšie a rovnako dobré, ak nie lepšie, hlavne ak máš dojem, že rok a viac na ceste je príliš veľa, teda ak sa tým zrovna neživíš. Dobrý deal a najlacnejšie možné letenky znamená dostať promo cenu, tzn. skoré bookovanie. Ak si myslíš, že stačí čakať do posledného momentu pred odletom, je to omyl. Všeobecné vzaté, sú dva typy taríf – zverejnené/štandardné ceny, alebo zoznam cien pre určitý počet sedadiel a zverejnené/promo tarify.

Správne načasovanie letov je dôležité hlavne pri dlhých letoch. Ceny pôjdu pravdepodobne hore počas letných mesiacov a takisto lacné lety pred Vianocami neexistujú. Aj keď niekedy tesne po Vianociach bývajú ceny už priaznivé a ísť hocikam v auguste vyjde draho. Buď flexibilný tak ako sa dá. Letieť v zlý deň v týždni ťa môže stáť aj pár stoviek naviac. Väčšina leteniek je lacnejšia, ak je let od pondelka do štvrtka.

Pamätaj, že lacnejší lístok je vždy nestornovateľný a nedá sa zmeniť ani dátum. Najlačnejšie lety sú väčšinou nepriame, pokiaľ nejde o lowcosty (napr. z Európy do Ázie cez emiráty), s dlhými časmi na prestup, z alebo do hub letísk (veľké letisko kam lietajú všetky aerolinky z okolia, napr. LHR, BKK, KUL), alebo s menej známymi aerolinkami. Ďalšia možnosť do niektorých destinácií sú lowcost linky. Pri nich platí základné pravidlo – lístok sa dá kúpiť najlacnejšie priamo u aeroliniek, ak sa chceš dostať ďalej, budeš musieť veľakrát prestupovať. Alebo sa lowcostami dostaneš aspoň na letisko do väčšieho mesta či hubu, odkiaľ lietajú už aerolinky do tvojej chcenej destinácie za lacnejšie. (napríklad letím do Milána ryanairom, aby som tam nastúpila na lietadlo American Airlines na Kubu)

Ak máš čas a si flexibilný, kúpa jednosmernej letenky a cestovať kam sa nám chce (lowcostami pokiaľ nas uz nebavia vlaky a autobusy) je dobrý nápad. Len pamätaj, že je dobré skončiť v štáte/meste odkiaľ máš možnosť sa dostať aj domov za normálnu sumu. Jednosmerné letenky za dobrú cenu mimo lowcostových je zohnať už ťažšie, záleží od aeroliniek ako majú nastavené tarify. Jednosmerná letenka často stojí rovnako ako spiatočná letenka a málokedy 50%. Chartrové lety sú tiež málokedy jednosmerné. Ak nájdeš jednosmerný lístok za dobrú cenu, otvára sa veľa možností. Môžeš ísť skratka jedným smerom a letieť domov z iného miesta/krajiny bez toho, aby si sa musel niekam vracať. Tieto lístky sa dajú kúpiť jednoducho, ak dané aerolinky obsluhujú obe krajiny. Druhá možnosť je, ak jeden smer stojí polovicu toho čo obojsmerná, môžeš si jednoducho kúpiť aj oba smery zvlášť, resp. kúpiť kombinovanú letenku.

LOWCOST

Letenky sú najlacnejšie ak sú kupované priamo u aeroliniek. Ak ich budete kupovať cez nejakú agentúru, miestneho agenta, budú vždy s prirážkou. Overte si teda najprv koľko by stáli letenky cez internet.

Austrália, Nový Zéland a PacifikVirgin Australia a Jetstar, majú veľa domácich letov, super pokrytie a ceny od 35$. Jetstar je dcéra Qantas. Virgin Australia lieta aj na ostrovy v Pacifiku (Fiji, Tonga, Samoa) a Jetstar do Ázie – Bali a Bangkok. Za zmienku stojí aj Rex (Regional Express) na východnom pobreží, Skywest na západnom pobreží a Air North pre destinácie na severe AU. Medzi Austráliou a Novým Zélandom,  Virgin Australia lieta lacno od 150USD a konkuruje Jetconnect (Qantas NZ) a Jetstaru. Medzi Au a NZ trasy ako Brisbane do Christchurch a Melbourne do Dunedin sú menej obvyklé ako štandardná trasa Sydney –Auckland.

Juhovýchodná Ázia: Hlavný aktér je Tiger Airways, ktorý má veľa letov a dostane ťa aj na Filipíny, Jetstar Asia Airways, tieto majú základňu v Singapure, s rôznymi základňami a veľmi lacnými letmi po Ázii sa rýchlo rozrastá AirAsia, ak chcete napríklad aj na Borneo a na ostrovy Penangu. Thajský Nok Air lieta z Bangkoku. Indonézsky Adam Air nemá najlepšiu reputáciu, Lion Air nevystúpila z čierneho zoznamu aeroliniek ani potom, ako kúpili samé nové stroje. Scoot lieta zo Singapuru do Austrálie.

Severná Amerika: Southwest Airlines začal podobne ako Ryanair. Lieta do viacerých štátov Ameriky, ku hraniciam s Mexikom a na Karibik. V Kanade je to WestJet, lieta do viacerých štátov a miest. Mexiko má svoje vlastné lowcosty Aviacsa a Vivaerobus, ktoré majú aj anglické webstránky. Mexicana stoji tiež za zmienku.

India a Srí LankaKingfisher Red v Indii je časté meškanie, rušenie letu – to je ešte ten lepší prípad. Z tých lepších sú SpiceJetGoAir a IndiGo Airlines – umiestnili sa na 10 tom mieste medzi lowcostami. S Kingfisher a Jet Airlines máš pokrytie asi 50 domácich destinácií a zopár zahraničných. Sri Lankan Airways a Mihin Air ťa dovezú na Srí Lanku. Veľmi lacná je aj dcéra Air India Air – Air India Expressno či budete chcieť šetriť na letenkách aj v rozvojových krajinách, to už nechám na Vás:)

Južná Amerika: Lowcosty sú iba v Brazílii, ale niektoré lietajú aj medzi inými štátmi v rámci hubov. Gol je najznámejší. Ďalšia možnosť BRA a Ocean Air. V Chile a Argentíne nájdeš zápár možností klasických aeroliniek, kde ceny môžu byť takisto OK, aj keď sa nejedná o lowcosty, ale nedajú sa bookovat priamo na webe on-line.

Afrika: V južnej Afrike, Kulula má rozrastajúcu sieť v južnej Afrike, Mango. Za zmienku stojí aj Precision Air miestne aerolinky v Tanzánii a Fly540 v Keni.

Blízky východ: Air Arabia je prvými lowcostami blízkeho východu a má super ceny, lety do okolitých štátov golfského zálivu, Indie, Pakistanu, Srí Lanky. Základňu má v Sharjah, čo je kúsok od Dubaja. Air Arabia lieta aj z Istanbulu, kam sa dá dostať lacno z Viedne. Podobné destinácie obsluhuje aj FlyDubai so základňou v Dubaji. Lieta do Indie a takisto niektorých štátov v centrálnej Ázii, Nepál a Jemen. Jazeera Airways, má lety z Kuwaitu a Dubaja do Indie, Egypt, etc.

Európa: Je veľa prepravcov, prídu noví, nejakí medzitým zaniknú. Spomeniem iba zápar Air BerlinEasyjet, každému dobre známy Írsky Ryan Air, české smartwings, maďarské wizzair, turecké Onur AirPegasusSunExpress, nemecké TUIfly a Germanwings, rakúske Niki, lotyšské airBaltic, nórske Norwegian.

Chartrové lety sú väčšinou vždy spiatočné letenky, spiatočný let je o 7 alebo 14 dní po príchode a vždy z toho istého miesta. Lietajú väčšinou z európskych miest do iných európskych miest, alebo aj vzdialených destinácií. Napr. do: Keňa, Cancun, Gambia, Izrael, Turecko, Egypt, Grécko, Thajské ostrovy, Srí Lanka, Goa, Karibik a niekedy Brazília, UAE, Kanada. Ceny sú najlepšie na poslednú chvíľu a mimo sezóny. Ak sa chystáte do západnej Afriky, lacné chartre budú asi jednou z najlepších možností. www.point-afrique.com

Letenky všeobecné pravidlá

Nižšie ceny prichádzajú s obmedzeniami, menším komfortom a viac prestupmi. Inak povedané, ak je človek flexibilný, na letenkách sa dá ušetriť veľmi veľa. Niekedy sú ale lacné aj priame lety, všetko záleží od všeličoho.

Predtým, ako sa vôbec pustím do hľadania leteniek, mala by som vedieť, čo je vlastne dobrá cena do danej destinácie, aby som vedela, áno, toto je dobrý deal, kupujem to. Je teda dobré mať prehľad, alebo si spraviť nejaký prieskum, aké ceny vlastne očakávať. Dobrý nástroj je skyscanner, zobrazí lety za celý rok a aj v rámci celej krajiny, nie len miest (napríklad letenka zo Španielska do Mexika, uvidím, ktoré letiská sú najlacnejšie), takisto prehľadáva aj lowcostove linky. Nepodporuje ale multicity, tj spiatočná letenka z iného letiska, prípadne aj na iné letisko – treba použiť buď expediu alebo pelikanopodoorbitz. Najlacnejšie letenky treba kupovať v predstihu, pohraj sa s dátumami, pár dní dopredu dozadu vie spraviť s cenou veľa, cez internet objednávaj v utorok, lebo aerolinky uvádzajú nové ceny v pondelok večer. Nie cez víkend, vtedy ceny vyskočia hore. Porovnávaj rôzne vyhľadávače so stránkou aeroliniek, niekedy ten istý let stojí u aeroliniek viac, alebo naopak, dané promo je iba priamo na stránke aeroliniek a pre vyhľadávač nie je dostupné. Takisto vyhľadávač v danej jazykovej lokalizácií máva rôzne ceny, pri prepočítaní v danom kurze. Niektoré aerolinky majú dvojité ceny pre domácich a cudzincov. Ako cudzinec si ich nekúpiš lebo napr nemáš platobnú kartu vydanú čínskou bankou apd. Dobre ceny sa dajú nájsť aj na mieste, u travel agentov, prave za ceny pre miestnych. Je tam však riziko, že bude všetko vypredané, alebo drahé minimálne ako pre cudzinca. Nezabúdaj, že najlacnejšie letenky sú väčšinou s prestupom, prípadnými presunmi na druhé letisko, s odletmi veľmi skoro ráno, alebo neskoro v noci v prípade lowcostov, ale ak máš viac času ako peňazí, toto je spôsob ako ušetriť. Zváž či sa ti oplatí kúpiť letenku okolo sveta, alebo kupovať po ceste, či jednosmerné, alebo spiatočnú.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *