Cestovaním a presúvaním ako takým budeš tráviť veľa času – sedieť v autobuse, vo vlaku a v taxíku (prinajlepšom). Prinajhoršom v nočáku alebo na streche.
Nie vždy máš predstavu o vzdialenostiach a o tom v akom stave môžu byť cesty. Doprava a jej možné spôsoby sa líšia od krajiny ku krajine. Niekto má fantastický vlakový systém – India, Čína. Rozvinuté krajiny majú zvyčajne dobré cesty a cestovné vo vlaku/autobuse je zvyčajne drahé. Prenájom auta obvykle vyjde lacnejšie, ak ste aspoň dvaja. Cesty a vzdialenosti v menej rozvinutých krajinách, obzvlášť tie, ktoré idú cez pohoria, preprava býva lacná, ale strašne pomalá a nebezpečná, prelet lietadlom stojí v úvahu.
Vlak
Môže byť pomalý, byť v ňom zima, drahší ako autobus a nedostanete sa ním všade. Ale napríklad v Indii, Číne, Egypt, Tanzánii, Zimbabwe a Európe sú super. Môžeš sa tam vcelku pohodlne vyspať. Dávaj si však pozor na svoje veci a v noci môže byť extrémna zima, ak je klimatizácia na plný plyn.
Autobus
Je to práve autobus, kde budeš častejšie, ako by si chcel. Niekedy budeš mať dojem, že väčšinu svojho výletu sedíš v autobuse. V rozvojových krajinách sú lacné, najefektívnejšie, občas majú síce nejakú poruchu, ale chodia relatívne často. V niektorých krajinách sú bežné spoločnosti doplnené aj o tie súkromné.
Nočný autobus
Milovaný alebo nenávidený. Väčšinou odchádzaš niekedy vo večerných hodinách a teoreticky by si sa mal zobudiť svieži na inom mieste s tým, že si ušetril za ubytovanie. Čo sa deje v skutočnosti – moc sa nevyspíš, cítiš sa ako prejdený traktorom, síce si ušetril, ale hľadáš ubytovanie od rána, aby si sa niekde čo najrýchlejšie zložil a vyspal. Stratíš jeden deň kvôli spaniu a býva tam zima. Niekedy sa im bohužiaľ nevyhneš, napriek tomu, že vieš, že hrozí nebezpečenstvo okradnutia alebo prepadnutia celého autobusu. V autobuse a na stanici maj vždy na očiach svoje veci. V dopravnom prostriedku – nie nad hlavou, nie pod sedadlom. Nebuď paranoidný, ale uviaž si ho okolo nôh, tam kde sa otvára si zaobstaraj zámok. Bezpečnostný pás si môžeš vyrobiť aj svojpomocne.
Minibus
Veľa krajín má súkromné spoločnosti, ktoré prevádzkujú minibusy po špecifických trasách. Sú rýchlejšie, drahšie a chodia častejšie, ako veľké autobusy. Vtipné je však to, že šofér sa dovnútra snaží napchať čo najviac ľudí a vždy je tam miesto ešte pre jedného.
Kúpa auta, prenájom, alebo stopovanie: v krajinách ako je Nový Zéland, Austrália, USA, južná Afrika, západná Európa je kúpa auta resp. prenájom super nápad. Dávaj však pozor na to, čo kupuješ a maj dostatok času pred odletom na predaj. Ak si ho prenajímaš, čítaj dôsledne, čo máš poistené. Veľké spoločnosti ako Avis, Hertz, National a ďalšie budú požadovať kreditnú kartu na meno hlavného šoféra ako zábezpeku. Ak nie ste majiteľom kreditnej karty, poobhliadnite sa skôr po miestnych požičovniach, sú lacnejšie a podmienky môžu byť flexibilnejšie. Na požičanie niektorým stačí debetná karta v kombinácií s hotovostným depozitom a napríklad v Maroku sme sa stretli s tým, že veľké požičovne ako Avis požadovali depozit v hodnote 1500e, na rozdiel od miestnych požičovní, ktorým stačila kreditná karta (cenu však bolo treba samozrejme zjednávať).
Stopovanie – nestopuj nikde sám, ani v super bezpečných krajinách ako je Zéland alebo Austrália. Stopovanie v menej rozvinutých krajinách sa neodporúča kvôli bezpečnosti a pravdepodobne budeš musieť za svoju jazdu aj tak zaplatiť nejakú čiastku.
Backpacker autobus
V Austrálii, na Novom Zélande, Južnej Afrike, USA alebo Kanade jazdia autobusy hop-on/hop-off. Môžu znieť síce lákavo, ale iba v prípade, že cestuješ sám alebo v obmedzenom čase. Sú plné bláznivých backpackerov, zastavujú väčšinou iba v mestách, na atrakcie sa potom musíš trepať separátne a nie sú najlacnejšie.
Tour bus
V Afrike premávajú medzi Nairobi, Victoria vodopádmi a Kapským mestom. Väčšinou sú plne Britov, Ozíkov (Austrálčanov) a Kiwíkov (Novozélanďanov), idú po trasách, kde je verejná doprava pomalá alebo nedostupná, vezmú ťa do národného parku, ako skupina máte zľavu, inak by si možno mal problém získať vstup do NP. Každý v buse je súčasťou teamu, varí sa, je a spí sa v stanoch. Toury sa väčšinou bookuju cez juhoafrické alebo anglické spoločnosti, ktoré ich prevádzkujú. Takže peniaze idú Britom a neostávajú v Afrike.
Aj keď si individuálny cestovateľ, vďaka týmto tourom vidíš za krátky čas relatívne veľký kus krajiny, čo je plus. Argument proti je, že tento trip sa dá robiť aj individuálne. Od Nairobi ku Victoriiným vodopádom až po Kapské mesto je to turistická trasa. Autobusy po 40 ľudí sú väčšinou o chlastani, zábave a nie o skutočnom poznávaní krajiny ako takej. Individuálne cestovanie je vždy oveľa zaujímavejšie ako v skupine. Cestovanie po Afrike je všeobecne viac o ľuďoch ako o všetkom ostatnom.
Taxíky, jeepy, bush taxi: je veľa miest, ktoré bežne nie sú dostupne. Cena za prenájom auta so šoférom nie je nízka, takže je fajn, ak je vás viac. Predné sedadlo je najpohodlnejšie a vždy buď pripútaný. Cenu zjednaj ešte predtým. Málokedy bude fixná. Ceny v knihách nie sú aktuálne a podliehajú sezóne. Cenu neprepočítaj na ceny, na aké si zvyknutý doma, ale ber do úvahy miestne ceny.
Bush taxi
Západoafrický fenomén. Bush taxi je vždy súkromné, málokedy je šofér aj majiteľom auta. Zvykne vyraziť až vtedy, keď je plné, alebo keď si predplatíš všetky sedadlá. Neodchádza podľa harmonogramu, môže to byt polhodina, ale aj týždeň, kým sa zaplní. Keď chceš, aby sa odišlo skôr, musíš zaplatiť všetky sedadlá. Takisto ti môže zaúčtovať príplatok za batožinu, ak máš veľký ruksak.
Lietadlo
Občas je vnútroštátny let dobrou investíciou a cestovatelia, ktorí počítajú každý dolár, na to často zabúdajú. V prípade, že pozemný prechod je v horskom teréne, alebo cez džungľu, alebo prístup znemožňujú vízové, resp. iné bariéry, je to dobrá voľba. Letecká doprava ušetrí spustu času. Ľudia si myslia, že je to vždy drahé, ale sprav si doma prieskum, kde čo lieta a približne za koľko, budeš mať prehľad, či lietadlo radšej nahradíš autobusom alebo vlakom a opačne. Lowcostové spoločnosti zažívajú boom. Európa, Ázia aj Pacifik je oveľa dostupnejší pre žgrlošov.